Husbygge i New England stil



""En blogg om husbygge i New Englandstil, inredning, tomtplanering och annat vardagligt.....""


tisdag 2 september 2014

Osmo dekor vax på ek trösklar

Nu har vi smått börjat komma in i höst känslan och detta väder omslag vi fick har gjort att vi vistats inomhus mer. Då blir vi ju även påminda om vilka projekt vi lämnade ogjorda i våras. Ett av dessa är våra trösklar. De kom ju i ek som standard och någon annan färg kunde man inte välja på. Ek tycker jag är fint i sig men att blanda flera olika  träslag/färger gillar jag inte. Det bör vara enhetligt enligt mitt tycke. 
Vi lät snickarna lämna trösklarna lösa så att vi kunde ta bort dem när det var dags för modifiering. De satt ganska hårt ändå men trä har ju förmågan att svälla också. Här har jag tagit fram mitt bästa redskap, slipmusen. Tummen upp för den, liten, händig och som man kommer åt med överallt.
 
Väl slipade från lack så var det dags för Osmo att visa vad "den" går för.
Här är vaxet på torkning vid första strykning. Som ni ser till vänster om tidningspappret så är vårt golv mkt mer mörkbrunt. Två strykningar och avtorkning kvarstår. Måste ändå säga att en strykning också är fint, om vi haft den färgen på golvet. Vilken skillnad och så snyggt. Enda störande är att en av trösklarna har en rand som inte går bort. Hoppas den försvinner med sista lagret.

 Före.....
Tada.....efter.
Känner mig nöjd och glad. Nu återstår bara tre trösklar, dessa sitter fast med silikon fog i badrummen. Blir nog lite fighting med dem men det ordnar sig. Kan varmt rekommendera Osmo´s produkter, lätt jobbade och fint resultat och som jag hoppas ska hålla vad de lovar.
 
 
Och så vill jag avsluta med en teaser.  I dag fick vi en pall leverans med altan räcken från Ellma.se Ska bli så spännande att montera upp. Färdig målade och underhållsfria i vinyl men framförallt att se det live. Hoppas de nu bara inte ser plastiga ut. Stolphatten ser fin ut tycker jag. Bilder kommer på det. 

2 kommentarer:

  1. Wow vilken skillnad det blev med trösklarna Caroline! Så himla bra för oss med alla tips från er :) Blir nog en copy paste på det här också. Jättefint!

    SvaraRadera
  2. Hej Caroline. Ja vad kul du gillar det. Det var inte så svårt faktiskt och gör otrolig skillnad.
    Ha en fin dag.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...