Husbygge i New England stil



""En blogg om husbygge i New Englandstil, inredning, tomtplanering och annat vardagligt.....""


tisdag 8 april 2014

Leta soffbord

Ja det är sannerligen inte lätt att hitta ett soffbord som passar med det övriga. Tanken är....att vi ska behålla matbordet i köket men slipa och betsa/vaxa skivan i en mörkare ton än idag då den är vit. Sen är tanken att vi ska köra samma stil på ett soffbord och en skänk/TV bänk där min man vill ha en TV, ja det blir nog en TV där nere också för fridens liljor. Utifrån den tanken faller det soffordet som är överst mest på läppen.
 

Men denna, också från Mio är lite elegantare och skulle passa stilen bättre till det övriga, t ex våra Howard soffor. Undrar vart man kan hitta ett liknande fast i vitt och med mörkt träplank/skiva ovan?Eller vad har ni till era Howard soffor, ge gärna tips.

 
Lite mer "fyrkantig" men ack så fina detaljer i krom

Trouville från Ilva
Mkt populärt idag och snyggt men min man vill ha något helt i trä. Så har ni några goa tips på soffbord så säg till.

5 kommentarer:

  1. Hejsan!

    Så kul med nya möbler :-) Det är alltid förknippat med en massa funderingar och lite beslutsångest, men det är ju det som är så roligt!

    Ok, min högst personliga reflektion över soffbordet är nog att jag hade satsat på ett bord mot det svarta hållet och inte mot det träfärgade. Helt beroende på att jag har lite svårt för tränyanser i direkt anslutning till mörkgråa och silvriga färger. Trä som är betsat mot svart eller grått, så att färgskalan drar åt samma håll, är jättesnyggt.

    Bland borden ovan hade jag nog gått på Vermont (då hade jag kanske dessutom målat matbordet med svart Bengalack, då får det samma lyster som soffbordet). Jag tycker att den här bilden från Artwood visar fint på hur serien går att kombinera med både läder, träpaneler, vita skåp och eleganta möbler: http://wp.me/a3hSAO-qH

    Med tanke på din nya förälskelse i krom och silver passar det dessutom bra med beslagen ;-)

    Vill man ha en träfärgad bordsskiva tycker jag att Trouville från Ilva är bättre än Elise då metallunderredet tar upp färgen från de gråa sofforna på ett fint sätt och binder ihop det hela.

    Som sagt - helt och hållet mina egna tankar ;-)

    SvaraRadera
  2. Hej igen, testa den här får se om det går bättre: http://fasonblog.files.wordpress.com/2014/04/artwood_vermont.png

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj och tack för fina tips!! Det som inte syns här är att bordet är grått upptill, kolla länken och välj en annan bild så ser du. Men jag är tveksam till om det är bra, golvet är brunsvart och det var min första tanke, att betsa i den, samma som trösklarna. Den heter osmo hårdvax svart.
      Tanken är att det grå ska brytas upp med lite varma trätoner, men mkt mörka och lite växter.
      Ja vi får se. bengalack känner jag inte till, ser det står för utomhusbruk men det är en lack som är hård förstår jag? Vad brukar du måla i? Svart eller brunsvart?

      Radera
  3. Jag villar också Vermont, jättefint. Påminner väldigt mycket om en byrå som mina föräldrar har, fast den är brun med mässingsbeslag - men annars är beslagen exakt lika :) svårt val med alla dessa möbler!

    SvaraRadera
  4. Vermont gillar jag verkligen. Men jag tycker Ilves var fin också. Såg att ni har lite gråare soffor det var nog bra val med barn. Vi lär ju få äta upp våra ljusa men nu köpte vi ju via Furniturebox så jag känner att det inte kommer svida lika mkt den dagen det är dags att byta som om vi köpt en dyrare variant:) Jag hojtar om jag hittar några mer varianter vi letar för fulla muggar också/J

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...