Husbygge i New England stil



""En blogg om husbygge i New Englandstil, inredning, tomtplanering och annat vardagligt.....""


måndag 21 mars 2016

Ramslökarna är här!

Jag nämnde ju i ett tidigare inlägg att jag beställt ramslökar. Så äntligen fick jag se mina ramslökar i verkligheten.  De kom med posten, ett 50 tal nyupptagna färska lökar. Provsmakade så klart på ett av bladen och vilken härlig smak! En wow upplevelse faktiskt. En blandning mellan vitlök och gräslök. Men nu får man hålla sig ett par år innan man kan kan börja plocka och göra ramslökspesto eller ramslöksoppa.
 
De trivs inte i sol och det ska helst vara en skogslund men det har vi inte, annat än en liten dunge på tomten. De vill ha sand/grus blandad jord och inte för blött. Kräsna typer de där ramslökarna.

Jag har nu i alla fall försökt åstadkomma en miljö de kanske kan trivas i. Återstå att se. Ser inte mkt ut för världen just nu men hoppas, hoppas.
Trivs dem så fröar de av sig och kan bli riktigt många...kanske också till någon annan grannes förträt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...