Husbygge i New England stil



""En blogg om husbygge i New Englandstil, inredning, tomtplanering och annat vardagligt.....""


onsdag 30 mars 2016

Stödmursprojekt pågår!

Nu har vi äntligen kommit i gång med vårens första tomtprojekt. Det kommer att bli en stödmur på vardera sida om granittrappan och runt hela kortsidan av altanen. Hela 50 meter lång. Äntligen slipper vi se denna lerklack! Jag kommer lägga ut lite bilder sedan på vad det blir för mur och hur projektet fortlöper.
 

Jag jobbade hemifrån idag och på min lunch break hade jag turen att se en förbi passerande grävmaskin. Kunde ju inte låta bli att fråga om denne kunde hjälpa oss att gräva ur för den tilltänkta muren. Att man kan ha sådan tur att just denna maskin även var på hjul OCH hade ett lite släp efter sig. Hjul är snällare för gräsmattan och släpet var ett stort plus eftersom vi inte hade orkat ta rätt på massorna efter diket. Nu gick det lätta att tippa dem på andra sida tomten. Så nöjd med mitt "fynd" idag.
 

Här mellan häck och mur tar vi nog bort gräset och gör någon plantering.

Här ser man höjd skillnaden mellan gräsmattan och huset. På trappsteget ses en skymt av stenen vi valt. Den är grafitgrå och kommer att bryta av fint mot den ljusa granittrappen men också matcha vårt grafitgrå tak.
 

 Här blir det mur längst hela altanen och kortsidan på huset.

Nu medan vi väntar hem mur och kantsten har vi lite annat pyssel att roa oss med. Vi ska beställa några lass stenkross och stenmjöl samt hyra en vibrator. Det blir lite jobb att göra framöver och så kul det ska bli! Äntligen är våren här!

3 kommentarer:

  1. Vad duktiga ni är med er trädgård! Jag blir helt matt, för lika mycket som jag älskar inredning har jag noll förmåga att skapa en fin trädgård. Är helt oduglig och mina sk "gröna fingrar" tar död på allt som växer :-)
    Det ser ut att bli kanonfint med muren - vi får väl se resultatet sen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Lina. Nämen det stämmer ju inte! Ni har ju jätte fint på er tomt! Och allt piff som som du lägger till i trädgården/altan blir ju kalas fina bilder, och bilder ljuger inte ;-)

      Radera
  2. O vad spännande att följa ert stödmursmbygge. Även vi ska anlägga mur och plattläggning till våren:)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...