Husbygge i New England stil



""En blogg om husbygge i New Englandstil, inredning, tomtplanering och annat vardagligt.....""


måndag 30 maj 2016

Plantor, perenner och plantor

Ja nu blir det sannerligen många besök i blomster affärerna. Som jag längtat. Muren som går längst kortsidan på huset, som egentligen är längre än framsidan, tänkte jag skulle vara lättskött. Känns som att det räcker med allt pyssel som framsidan kommer att ge i framtiden. Gillar att blanda högt och lågt och då fick det bl a bli tre dvärgsyrener på stam. Mina förhoppningar är att inte rådjuren kommer åt dem. Som marktäckare i resten av planteringen har jag satt krypoxbär. Den får fina röda bär till hösten i mängder och den är vintergrön. Tror att detta kommer att bli jättefint när det fått växa till sig. Vad tror ni?

Cotoneaster x suecicus 'Coral Beauty'

Det blir nog en härlig syrendoft som känns in på altan. Syringa meyeri 'Palibin'
 
Framsidan känner jag att jag är klar med. Också här rådjurssäkrade perenner som gillar vandrande skugga i norrläge. Här blandar jag Funkior/Hosta i olika färgtoner, allt från de klassiska grönvita till lime gröna. Här finns även över 30 st vita Astilbe 'Deutschland' samt Alunrot "Heuchera Purple". Dvs få sorter och MYCKET av varje. Nu ska allt bara få växa till sig och börja blomma :)
Våra fina hortensior, också rådjursäkra, växer så det knakar och är idag än mer lila. Mycket nöjd med dem.
Nästa rabatt att ta mig an är nu den runda i rondellen. Den blir svår för jag har ingen aning om vad jag ska plantera där ännu. 

8 kommentarer:

  1. Åh, så snyggt!!!! Jag måste också hinna ta tag i det där med trädgården.... ;)
    Kram och trevlig helg!
    /Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Maria. Ja trädgårdsarbete är verkligen ett tidskrävande jobb men skönt när det är gjort.

      Radera
  2. Det ser kanon ut! Jag har inte så gröna fingrar så handelsträdgården tjänar bra på mig då jag får köpa nya växter varje år:) Johanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Johanna. Ja lätt är det inte. Man får prova sig fram och med tiden kommer erfarenheten.

      Radera
  3. Ja, visst var det ett underbart hus vi bodde i i Newport! Vad man gör i Newport? Jag vet inte om du läst inlägget jag gjorde tidigare, om just Newport? Men vi njöt av staden och butiker och restauranger nere vid hamnen, njöt av atmosfären helt enkelt! Vi var där bara ett dygn, så vi hann inte med så mycket. Men vi har bestämt att vi ska åka tillbaka dit, helt klart! Bo några fler nätter och se mer av staden och området runt ikring.
    Kram och ha en fin nationaldag!
    /Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh. Låter jätte mysigt :-) Rätt stil på staden om man får säga så.

      Radera
  4. Hej, brukar kika in hos dig här då och då och upptäckte då dina snygga svarta krukor som Hortensian står i....var kommer de från?
    /Susanne

    SvaraRadera
  5. Hej Susanne och tack. De kommer från Brisak på Värmdö.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...